Disclaimer

Assalamualaikum dan jutaan terima kasih kerana menjenguk page ini. Suka saya nyatakan bahawa sebarang pendapat atau kata-kata di sini hanyalah pendapat peribadi saya. Oleh itu sebarang kesan dan akibat daripada penggunaan maklumat dalam blog ini adalah di atas tanggungan anda sendiri. Dan untuk pengetahuan semua, blog ini baru dibuka kepada umum pada 9 September 2011 yang lalu. Terima kasih atas sokongan.

Terima kasih.



-Mass Mohamad-

Tuesday, June 14, 2011

Do It Yourself

Kalau zaman blajar asyik duk mengadap blog aja, pasti mama bising kan? kan? Tapi bila sudah dapat greenlight buat apa pun takde orang marah.. huhu.. sana sini asyik aja aku mengendong lappy kesayangan ni. Sekarang misi terlalu cepat rasanya.

Banyak masa kini dihabiskan dengan membelek-belek blog b2b. Bila banyak sangat yang aku baca, terkadang kepala aku jadi 'terhenti' seketika. Sama macam tiba-tiba sesak nafas sedikit. Dasyatnya persiapan DIY mereka. Lalu aku pula fikir.. apa yang aku DIY ya?

Disebabkan aku agak lapang malam ni, apa kata aku kongsi sedikit dengan u, apakah perkara yang kerap b2b DIY. Jom kita jenguk ke bawah.

Pertama, aku tersapa seorang blogger b2b yang DIY doorgift. Yang menjadi kejutan tahap letupan gunung berapi Krakatau apabila gadis manis ini melakukan sendiri doorgift berjumlah 1000 unit. Doorgift yang berupa balang kaca yang katanya mahu ditampal stiker dan ikat ribbon comel di luar balang. Owh.. sangat mengujakan hatiku yang rasanya tidaklah sanggup melakukan semua itu sendiri.

Contoh doorgift balang kaca

Keduanya, DIY kad kahwin. Percaya tak? Aku pernah jumpa seorang b2b yang menempah rubber stamp berupa logo namanya dan bakal suami dan membuat kerja mengecop logo ke atas 1000 unit kad buatan sendiri. Tahniah dari aku! Kamu memang style habis kerana sangat rajin. Yea, rajin adalah perkataan paling cocok di sini. Lihat contoh di bawah. Maaf tak dapat nak cari blog yang sebenar.. blog walking memang selalu jarang bookmark.

Contoh rubber stamp. Tapi apsal ade 3 pangkal nama? Hmmm..

Aku suka 'very the english'

Contoh rubber stamp

Ketiga, DIY veil majlis bertunang atau majlis nikah. Siap ada lagi tu yang gunakan lace lebihan kain bertunanglah, kain pergi dinnerlah, kain baju rayalah.. macam-macam ragam. Aku rasa bila sampai tahap DIY veil kahwin ni memang patut bagi tabik spring sambil berdiri punya.. sebab mereka sangat 'in' dalam majlis tersebut. Contoh yang dapat aku cari ialah..

Siap alatan perang bagai.. lengkap.

Tapikan, baru aku teringat.. yang aku pernah juga DIY tudung majlis perkahwinan seorang temanku bernama Sharna, kakak aku kak Marihan dan teman serumah dulu. Dalam kes Sharna, masa tu Sharna minta aku buatkan untuknya veil dan tudung. Jadi aku cuba ambil tanggungjawab berat itu. Tetapi rasanya hasilnya 'not bad'. Banyak juga dapat pujian tau. Cuba tgk ni..

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

Ok tak? Bolehlah kan.. ini pun masa tahun 2008 kalau tak silap.

Apa tak nampak?
Ok close up

Nampak tak?
Manik-manik dikepala tu semuanya aku yang jahit.
Macam tak percaya aku pernah serajin tu.



Mass ada yang DIY tak?

Hakikatnya buat masa ini aku belum lagi men'DIY'kan diri untuk apa-apa perkara pun. Ini kerana aku tinggal jauh dari rumah dan agak tidak punya banyak masa sehinggakan sempat pula nak beli dan buat sendiri perkara sebanyak itu. Tudung dan veil pun buat masa ini aku sudah membuat perbincangan dengan wedding planner aku yang mana jika diikutkan dalam perjanjian mereka juga akan menjahit veil dan tudung mengikut citarasa aku. Jadi aku tinggal beri idea sajalah. Buat masa ini semua perkara diletakkan atas tanggungjawab wedding planner. Walaupun begitu bukanlah aku tidak ambil pusing tentang perkara ini. Owh, memberi idea juga satu perkara yang maha payah untuk dilakukan tau. Aku adakala buntu bila fikir soal kad kahwin.

Owh, kad kahwin belum final design lagi.. uhuk uhuk..

No comments:

ShareThis