Disclaimer

Assalamualaikum dan jutaan terima kasih kerana menjenguk page ini. Suka saya nyatakan bahawa sebarang pendapat atau kata-kata di sini hanyalah pendapat peribadi saya. Oleh itu sebarang kesan dan akibat daripada penggunaan maklumat dalam blog ini adalah di atas tanggungan anda sendiri. Dan untuk pengetahuan semua, blog ini baru dibuka kepada umum pada 9 September 2011 yang lalu. Terima kasih atas sokongan.

Terima kasih.



-Mass Mohamad-

Tuesday, October 25, 2011

Borang Nikah Pulau Pinang

Entri ini lebih kepada memberi idea kepada bakal pengantin perempuan Pulau Pinang. Step by step untuk mengisi borang nikah kerana kebanyakkan dari kita bila datang bab mengisi borang mereka akan jadi blur sikit. 
Semua sijil disimpan dalam fail ni, memang berguna sungguh
Aku akan buat catatan ringkas untuk memudahkan kefahaman u mengenai proses mengisi borang. Berikut adalah cara-caranya (macam tulis surat rasmi pulak) :
  1. Pergi ke pejabat agama daerah masing-masing. Macam aku, aku ambil borang di Pejabat Agama Daerah Kepala Batas, berdekatan Dewan Mellanium. Masa itu 3 bulan sebelum tarikh nikah. Borang yang diambil percuma.  
  2. Selepas isi borang, dalam masa yang sama pihak lelaki perlu mengambil kebenaran nikah luar mukim (untuk yang akan berkahwin dengan lelaki luar negeri sendiri). Jangan pulak ambil kebenaran nikah LUAR NEGARA. Sebab masa aku pergi ada seorang lelaki datang katanya nak ambil 'kebenaran nikah luar negara'. Terus kakak dikaunter cakap "Encik nak berkahwin di Thailand ka?" kekeke.. "Tak saya nak nikah di Kuala Selangor,".  Kalau nak berkahwin diluar negara semestinyakah di Thailand? Jadi cakap biar jelas dan terang ye.
  3. Selalunya tempoh untuk mendapatkan kebenaran nikah luar mukim/negeri ini mengambil masa seminggu. Tetapi disebabkan ayah brother ni ada kenal-kenal jadilah masanya 3 hari sahaja. 
  4. Bila kebenaran lelaki sudah ada, bolehlah diserahkan kepada pihak perempuan. Pihak perempuan pulak perlu photostat semua dokumen tersebut untuk simpanan. Macam aku, aku photostat kesemua borang 2 salinan. Termasuk borang nikah lelaki dan perempuan, surat kebenaran nikah, HIV test form, sijil kahwin, kad pengenalan lelaki dan perempuan, kad pengenalan wali, sijil nikah ibu dan ayah, sijil kematian (untuk yang sudah tiada bapa).
  5. Pihak perempuan pula perlu mendapatkan kebenaran 2 orang saksi (Semuanya ada di dalam borang) dan tandatangan wali.
  6. Selesai semuanya, tibalah masa yang ditunggu-tunggu iaitu 'interview' atau dalam bahasa melayunya temuramah. Tapi jangan risau sebelum tu kita sudah diberikan soalan bocor. Apa yang aku buat, aku siap-siap minta brother inteview aku dulu. Hakikatnya, tidak apa yang perlu dibimbangkan kerana semua soalan itu adalah amalan seharian kita. Masa inteview tulah bawa semua dokumen. Waktu serahkan dokumen berilah kepercayaan kepada kakak kaunter tersebut. Apa dia tanya atau minta jawaplah seadanya. InsyaAllah dia akan susun dokumen kita, so jangan risau kalau kita terlepas pandang.
  7. Siap semuanya perlulah buat bayaran sebanyak RM5 dan pastikan diambil resit dari mereka
  8. Jangan lupa buat confirmation tarikh dan tempat dengan pegawai nikah ni daerah anda. Nombor telefon yang diberikan simpanlah siap-siap dalam hp. 
  9. Seminggu kemudian bawa resit ke sana semula untuk ambil surat kebenaran nikah.
Alhamdulillah, proses mengisi borang nikah aku dan brother sangat mudah. Semuanya berjalan lancar. Terima kasih buat mama kerana selalu ingatkan tentang borang memborang nih. Tiap kali telefon mama akan tanya pasal borang.. dan akhirnya episod mengisi borang sudah pun selesai dengan wajah tersenyum. InsyaAllah aku bakal bernikah di rumah pada 02122011 (nak jugak tulis macam tu), hari Jumaat selepas asar.

2 comments:

LyaEyz said...

salam hye..lya B2B dari penang..nak tahu gak apa yg diinterview tu.. :) blh share?

masra (mass) said...

Maaf tak perasan ur comment. Dia suruh selawat, mengucap, baca al-fatihah, rukun iman dan rukun islam. Itu saja yg pegawai/ustaz tu tanya saya.

ShareThis