Disclaimer

Assalamualaikum dan jutaan terima kasih kerana menjenguk page ini. Suka saya nyatakan bahawa sebarang pendapat atau kata-kata di sini hanyalah pendapat peribadi saya. Oleh itu sebarang kesan dan akibat daripada penggunaan maklumat dalam blog ini adalah di atas tanggungan anda sendiri. Dan untuk pengetahuan semua, blog ini baru dibuka kepada umum pada 9 September 2011 yang lalu. Terima kasih atas sokongan.

Terima kasih.



-Mass Mohamad-

Saturday, October 8, 2011

Penjagaan Rambut


Jangan ingat orang bertudung tidak menjaga kecantikan dan kesihatan rambut. Sepatutnya menjaga rambut tertutup lebih payah dan perlu penekanan kerana macam aku, aku memang setiap hari basahkan rambut sebelum ke tempat kerja. Risiko kulit kepala gatal dan kelumumur memang tinggi sebab adakalanya keringkan menggunakan tuala tidak akan buat rambut benar-benar kering.

Memang sejak memakai tudung, aku tidak pernah mandi tanpa membasahkan kepala. Mungkin ramai yang cakap rambut akan rosak tetapi demi mengelakkan kerosakan rambut dan demi ingin melihat rambut sentiasa bersih, rapi dan yang penting kurang gugur aku mengambil beberapa pendekatan awal. Rambut gugur adakalanya bukanlah disebabkan tercabut dari akar tetapi disebabkan rambut itu tidak kuat dan putus, tambahan pula yang berambut panjang. Sebagai perempuan, kesihatan rambut perlu dititikberatkan.

C.Michael (TM) Trichologica Hairomatherapy

Selain menggunakan syampu seperti biasa, aku menggunakan rangkaian product C.Michael (TM) Trichologica Hairomatherapy termasuk anti hair loss dan treatment mist. Percubaan untuk mendapatkan rambut yang sihat tidak menghampakan, cuma aku tidak dapat rekomenkannya kerana takot tidak sesuai dengan orang lain, penggunakannya yang konsisten mungkin mampu mengembali keyakinan u terhadap rambut u.

Ellips

Mungkin product ellips memang sudah terkenal dikalangan peminat penjagaan rambut. Jika belum, cubalah ellips kerana aku yakin selepas mencubanya u akan rasa rambut tiba-tiba seperti membuat rawatan minyak panas. Rambut jadi licin dan lembut secara automatis. Lebih penting tangan tidak berminyak semasa mengusapnya ke rambut.

Air Kangkung

Ini petua orang tua-tua yang aku dapati dari seorang pemilik pusat kecantikan. Aku selalu juga dengar petua-petua kecantikan rambut seperti minyak badam dan macam-macam lagi benda yang susah dicari dan leceh nak buat. Jadi menggunakan air kangkung sangat mudah dan cepat. Caranya beli kangkung di mana-mana kedai, rendamkan ke dalam air sehingga keluar warnanya (kalau nk cepat, ramas-ramas kangkung tersebut). Bila terasa pekat airnya, bolehlah diurutkan ke kepala dan usap ke rambut. Bungkuskan selama 15 minit. Kemudian bilas dengan air. Keringkan rambut. Kalau malas nak bungkus, cukuplah sekadar usap-usap di kepala macam bersyampu. Cubalah. Ups! Jangan lupa buang kangkung, ambil airnya sahaja.

Sekian dulu, penjagaan rambut cara Mass Mohamad. Jumpa lagi!



No comments:

ShareThis