Disclaimer

Assalamualaikum dan jutaan terima kasih kerana menjenguk page ini. Suka saya nyatakan bahawa sebarang pendapat atau kata-kata di sini hanyalah pendapat peribadi saya. Oleh itu sebarang kesan dan akibat daripada penggunaan maklumat dalam blog ini adalah di atas tanggungan anda sendiri. Dan untuk pengetahuan semua, blog ini baru dibuka kepada umum pada 9 September 2011 yang lalu. Terima kasih atas sokongan.

Terima kasih.



-Mass Mohamad-

Monday, June 6, 2011

Skype Jadi Penghubung

Walaupun hampir setiap hari berjumpa di pejabat, namun tidaklah bermakna brother sentiasa mengambil peluang berbaik dengan aku atau menjadikan pertemuan setiap hari sebagai alasan untuk menjadi rapat. Sebenarnya ada suatu bentuk komunikasi yang aku kira menjadi penguat alasan, mengapa kami menjadi terlalu rapat dan makin rapat.

Mulanya dulu, semasa aku masih di praktikal brother selalu menyapa aku di Yahoo Mesengger (YM). Masa itu komputer masih di ruang tamu. Masih aku ingat brother kenalkan aku dengan sebuah lagu arab yang sangat menarik halwa telingaku pada masa itu nyanyian Fares bertajuk Albi Nadak. Memang super sedap lagu ini jika u dengar.

Aku sendiri tak tahu apa maknanya, hanya suka mendengar. Masa itu brother cakap pada aku lagu ini antara lagu arab yang dia suka. Ada dua version iaitu version lelaki nyanyian Fares dan version perempuan nyanyian Amal Hijazi. Siapa tak kenal Amal Hijazikan? Kalau u antara yang ambil tahu juga dengan penyanyi-penyanyi arab, u akan tau lah yang Amal Hijazi ni antara artis yang sangat popular di negaranya. Kira level-level Ning Baizuralah agaknya.

Aku pasti kalau dengar pun u akan terbuai dengan susunan muzik dan alunan suara penyanyi yang sangat mantap pada aku. Lama kelamaan, aku jadi pendengar tegar lagu ini yang bertajuk Albi Nadak. Haaa.. dah tau kan. Memang lagu ni agak popular di kalangan peminat lagu-lagu arab. Aku lebih sukakan alunan suara Amal Hijazi berbanding Fares, namun sebenarnya kekuatan terdapat dalam kedua-dua suara mereka.

Selain suka mendengar aku kongsikan juga minat dengan lagu ini dengan rakan kerja yang lain seperti Ada dan Nurul. Mereka pun suka.

Lama-kelamaan bila selalu sangat dengar mula timbul rasa ingin tahu apa maknanya. Bila aku google terjumpalah makna tajuknya iaitu "seruan hatiku" atau dalam bahasa orang putih "I called your name". Krenggg..

Selepas aku tidak lagi menggunakan internet di rumah. Perhubungan di YM terhenti seketika. Bersambung pula di Skype. Bagiku skype adalah penghubung paling produktif menghubungkan kami tidak kira masa. Nak tau selalunya bila kami berchatting? Tentulah petang-petang dalam jam 5 ke atas. Kadang-kadang membawa hingga ke maghrib. Huhuhu..

Bila ingatkan semuani, aku rasa kelakar habis. Bila aku baca semula coretan-coretan kami.. memang aku dapat rasakan waktu itu banyak perkara sudah dikongsikan dan brother sendiri sudah banyak beri hint pada aku. Apapun biarlah semua ini menjadi kenangan seumur hidup.

Apa? Nak dengar lagu Albi Nadak? Oklah, mood hari ini baik sikit. Jom kita dengarkan alunan irama yang sungguh syahdu ini. Jika dengar betul-betul u akan rasa sedikit sayu walaupun tidak faham apa maksudnya.






No comments:

ShareThis