Disclaimer

Assalamualaikum dan jutaan terima kasih kerana menjenguk page ini. Suka saya nyatakan bahawa sebarang pendapat atau kata-kata di sini hanyalah pendapat peribadi saya. Oleh itu sebarang kesan dan akibat daripada penggunaan maklumat dalam blog ini adalah di atas tanggungan anda sendiri. Dan untuk pengetahuan semua, blog ini baru dibuka kepada umum pada 9 September 2011 yang lalu. Terima kasih atas sokongan.

Terima kasih.



-Mass Mohamad-

Friday, April 8, 2011

Jalan-jalan Cari Kain

Mungkin ini entri yang lebih ekstrem. Lebih fokus kepada tujuan sebenar. Selepas semua perancangan sudah diaturkan.. aku turun pula ke Pulau Pinang bagi meneruskan misi seterusnya. Bulan April sudah mula buat banyak perancangan.. pecaya tak??

Misi kali ini perlu melibatkan ahli keluarga yang lain, jadi kepulangan aku 3 hari ke Penang digunakan sepenuhnya hinggakan hasrat untuk berkunjung ke rumah Fatini terpaksa dibatalkan atas desakan masa yang sangat suntuk.

"Sorry ye Tini, inilah sebabnya kenapa masih tak dapat mencuri masa berjumpa kamu.. uhuhuk.. i'm sorrey!"

Setibanya di kampung pagi jam 6 hari Sabtu.. saya sempat rehat sekejap. Jam 10, saya, kakak, kak An dan Hanani (Anak Saudara) meluncur ke Sungai Petani untuk misi pertama kami..
  • Mencari kain warna sedondon untuk ibu saudara, ahli keluarga dan kanak-kanak.
Dikebanyakkan majlis, kita banyak lihat warna tema majlis perkahwinan turut di sokong oleh ahli keluarga jugakan.. kiranya selain adik beradik, ibu saudara pun nak sedondon juga.. almaklumlah sekali sekala.. dan ini memang hasrat mama.. mahu adik beradiknya pakai warna sedondon.. macam gambar di bawah ni..

Lebih kuranglah..

Sebelum mulakan misi, aku ada siapkan beberapa perkara hasil perbincangan dengan mama menerusi telefon. Lihatni..
  1. Tetapkan warna kain atau bawa siap-siap kain contoh untuk mengelakkan kekeliruan warna
  2. Tulis jenis kain yang nak dibeli contohnya kain Mak Saudara, Flowergirl.
  3. Tulis nota jumlah kain yang mahu dibeli contohnya:
  • Maklong: 5 meter
  • Maklang: 4 meter
  • Maknjang: 4 meter
  • MakDhak: 4 meter
  • Makteh: 4 meter
  • Maksu: 4 meter
  • Makcik Ana: 4 meter

Jakel

Di Sungai Petani pun ada Jakel tau.. itulah tempat pertama kami. Memang rambang mata betul. Rupanya warna tema majlis saya nanti agak sukar nak di cari kerana warnanya agak mengelirukan.. hehe.. susah juga pada mulanya. Dalam google lain warnanya.. bila in reality nampak lain pulak.. hmmm.. Lama juga kami di Jakel.. selain kakak memilih juga kain untuk dress untuk anak-anak saudara.. hehe.. kakak memang dah lama impikan flower girl yang comel-comel menghiasi red carpet.. jadi kakaklah yang beriya-iya mencari kain selain dari aku yang pening tak habis-habis sebab serabut dengan kain yang sangat banyak pilihan.. peningnya! Namun misi mencari kain warna sedondon tidak berjaya di sini kerana tidak ada yang berkenan.

Kamdar

Misi diteruskan, kami singgah ke Kamdar. Lama sungguh tak ke Kamdar. Masa kecik-kecik dulu kalau bulan puasa, mama akan datang ke sinilah cari kain untuk kami.. lamanya masa berlalu. Namun misi di Kamdar juga tidak berjaya kerana tidak banyak kain warna pilihan di sini.

Makan Ikan Bakar

Menghampiri zohor, kami singgah restoran Ikan Bakar yang meletop di Sungai Petani. Memang seronoklah dapat makan sama-sama. Perut pun dah lapar sangat.. apalagi.. ngap aje lah!

Nagoya

Memang orang perempuan.. kalau dah dapat permission keluar, tak ingat dunia bershopping.. tapi nampaknya kami memang tidak banyak terbabas atau lari misi.. misi mencari memang diteruskan hingga ke The Mall Seberang Jaya.. jauhnyaaa.. huhu.. jauhnya adalah 30 minit perjalanan dari Sungai Petani. Haaa.. dah jumpa kain yang di cari.. tapi.. tapi.. alamak, kainnya tak cukup pulak.. aduh.. inilah masalahnya.. bila jumpa kain yang kita nak, tak cukup pulak.. sooo.. misi batallah jawabnya..

Susahnya Cari Kain

Rupanya memang susah nak cari kain warna tema yang kami nak.. ada saja tak kena.. walaupun misi ni tak berjaya tetapi kami berjaya meluaskan pengetahuan mengenai kain dan jenis-jenisnya.. Misi ini akan bersambung di Shah Alam la nampaknya.. akanku terjah Jakel Seksyen 7 pula lah nampaknya.. Owh penatnya..

Misi ditutup :: Esoknya.. Ahad, ada misi lagi.. tungguu..

No comments:

ShareThis