Disclaimer

Assalamualaikum dan jutaan terima kasih kerana menjenguk page ini. Suka saya nyatakan bahawa sebarang pendapat atau kata-kata di sini hanyalah pendapat peribadi saya. Oleh itu sebarang kesan dan akibat daripada penggunaan maklumat dalam blog ini adalah di atas tanggungan anda sendiri. Dan untuk pengetahuan semua, blog ini baru dibuka kepada umum pada 9 September 2011 yang lalu. Terima kasih atas sokongan.

Terima kasih.



-Mass Mohamad-

Monday, April 18, 2011

Daily Facial Routine

Selalunya di bengkel kecantikan aku akan kongsikan perkara ini di sana.. dan biasanya peserta bengkel akan membayar yuran untuk mendengar ini. Tetapi disebabkan mood bulan-bulan cinta ni, aku terasa baik hati memberi sedikit ringkasan tentang cara-cara aku menjaga kulit wajah atas nasihat pakar kecantikan yang pernah aku jumpa. Aku tidak cakap cara ini betul tetapi ini adalah cara aku..

Pembersih wajah

Wajib mencuci semasa mandi. Tak kiralah mandi pagi, tengahari, petang atau malam. Mesti dicuci.

Scrub

Scrub wajah 2 kali seminggu. Atau kadang-kadang lebih 2 kali atas faktor kerja luar atau terlalu kerap berjemur di tengah panas. Perkara ini sangat wajib ye adik-adik. Lepas scrub biasanya aku akan bersihkan kembali wajah dengan pembersih wajah. Scrub yang aku rekomen ialah scrub Dermalogica kerana butir-butirnya sangat halus dan selepas memakainya kulit tidak kering. Scrub ini kalau selalu pakai pun tidak ada masalah dan yang penting pigmentasi boleh hilang dengan segera. (Sedang mengusahakan titik-titik pigmentasi yang sudah mula wujud akibat terdedah dengan cuaca panas semasa bekerja dan memakai scrub tidak mengikut aturan)

Toner/Facial Mask

Aku memang pakai ini untuk kecilkan pori-pori wajah (masalah pori-pori wajah sangat kritikal di wajahku) Ini cuba sekadar tambahan dari hydrating facial treament yang aku buat.

Krim Kontur Mata

Selalunya aku pakai pagi dan malam. Tapi kadang-kadang tak pakai pagi sebab selalu pergi kerja macam ada kecemasan di bilik rawatan.

Sunblock/UV Perfect

Ini sangat wajib untuk mengelakan warna kulit kusam, tidak sekata, pigmentasi dan kerosakan kulit akibat faktor sinar UV. Malam pun aku pakai sebab sinaran lampu juga boleh menggelapkan kulit (ayat iklan). Kalau nak lebih baik pakailah sunblok Dermalogica kerana ianya sangat wangi dan yang penting kesannya sangat ketara. Bila pakai kulit muka akan rasa lembap dan halus bila disentuh. Loreal UV Perfect pun boleh cuba untuk yang baru nak berjinak-jinak dengan sunblock.


Tambahan:

Scrub badan/Lulur mandi

Ini tambahan sahaja. Aku memang srcub kulit badan untuk elakkan bau badan, kembalikan kelembapan kulit dan tingkatkan rasa yakin. Aku pakai yang jenis susu beras. Tak maulah pakai yang herba-herba sebab aku takot bila dekat dengan kawan-kawan mereka lari pulak. Boleh rekomenkan brand Puteri Binari kerana butir-butirnya halus macam bijian beraslah, baunya wangi dan kelembapannya tahan lama. Al-kisah semasa pertama kali membeli scrub badan, aku terpandang botol scrub yang berperisa manggis. Bila aku tanya "apa beza scrub ni dengan lain-lain?" dengan jawapan malu-malu sambil ketawa kecil tukang jual jawab "Emm.. katanya scrub ni boleh hilangkan kanser.. hehe," Owh, tukang jual pun malu dengan statement sendiri. Maaflah jika saya tak tau.. adakah scrub boleh hilangkan penyakit kanser? Mood nak tanya prof google tak ada.. Owh..

Vitamin

Semenjak zaman belajar di universiti aku mengambil vitamin E dan C sebagai makanan tambahan... dan sejak aku mula bekerja dalam keadaan yang agak lasak dan perlu energy yang banyak aku mula mengambil tanakkan (cuba tanya doktor anda apa itu tanakkan?).

Air masak/air putih

Ini juga antara amalan aku sejak aku mula bekerja. Aku memang minum dengan tidak mengira masa. Asal dahaga saja minumlah. Malah di atas meja kerja juga aku sudah bekalkan air putih secukupnya. Memang tujuannya tidak lain adalah untuk kecantikan dan kesihatan kulit. Buktinya, aku pernah dipuji doktor kerana kandungan air seimbang di dalam badan. Yeay..

No comments:

ShareThis